به گزارش کارمیهن، در سایه تلاشهای مستقل هنرمندان و علاقهمندان به فرهنگ، نمایشگاه گروهی «مرز پر گهر» قرار است تصویری تازه از میراث فرهنگی ایران ارائه دهد. این رویداد فرهنگی با تمرکز بر نقاشی و طراحی واقعگرایانه، میزبان آثار هنرجویانی خواهد بود که با نگاه ملی و تاریخی به خلق اثر پرداختهاند. در این گزارش، به گفتوگو با برگزارکنندگان اصلی این نمایشگاه پرداختهایم تا نگاه آنان به هنر، میراث و شرایط اجرای رویداد را از نزدیک بشنویم.
اشکان زارعی، دکترای تاریخ و دبیر کارگروه تاریخ این انجمن که برگزاری این نمایشگاه با بهرهجستن از میراث فرهنگی پیشنهاد وی بوده، با تاکید بر اهمیت چنین رویدادهایی در تقویت پیوند نسل جدید با فرهنگ و تمدن ایرانی در گفتوگو با کارمیهن اظهار کرد: «از دیرباز، هنر یکی از موثرترین ابزارهای شناساندن فرهنگ و تمدن ملتها بوده است. ما معتقدیم که زبان تصویر، بهویژه طراحی و نقاشی، میتواند حامل پیامهایی باشد که تاریخ و هویت ایرانی را به شکلی ملموس به مخاطب منتقل کند.»
او در خصوص هدف برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: «هدف نمایشگاه «مرز پر گهر» ارجگذاری به میراث فرهنگی ایران از طریق آثار هنریست. این نمایشگاه تلاش دارد از سازههای تاریخی تا صنایع دستی، از دانشمندان تا قهرمانان ملی را در قالب نقاشی و طراحی بازنمایی کند. ما خواستهایم هویت ایرانی را در قاب تصویر عرضه کنیم؛ هویتی که امروز بیش از همیشه نیازمند بازخوانی و تثبیت در نسل جوان است.»
زارعی همچنین در خصوص تلاشهای فردی و جمعی در مسیر آمادهسازی نمایشگاه افزود: «برگزاری این نمایشگاه حاصل ماهها تلاش خستگیناپذیر فاطمه کرمی سلیمانیزاده و ۴۲ هنرجوی پرتلاش وی است. آنها با باور به فرهنگ و پیشینه ایران، آثارشان را خلق کردند تا نشان دهند میراث ملی در دل نسل امروز زنده است.»
او تأکید کرد: «در این دوران، گفتمان فرهنگی باید با ابتکار و حرکت از پایین شکل بگیرد. انجمن تاریانا نیز با همین هدف در کنار نگارخانه پونه ایستاده تا راهی تازه برای بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی و هنری در استان خوزستان گشوده شود.»
زارعی در ادامه با لحنی صریحتر به این نکته پرداخت: «متأسفانه باید گفت که نهادهای رسمی فرهنگی، در تمام مراحل برنامهریزی و آمادهسازی نمایشگاه، هیچگونه همکاری یا پشتیبانی ارائه ندادند. انتظار داشتیم مجموعههایی که بودجه فرهنگی دارند، حداقل در تبلیغات، اطلاعرسانی یا تجهیز فضا همراهی کنند، اما این اتفاق نیفتاد. حتی تالار هنرمندان که یکی از پایگاههای هنری شهر است، فاقد امکانات ابتدایی مانند سیستم سرمایشیست و کسی هم پیگیر ارتقاء زیرساختهای آن نیست.»
او با ابراز تأسف از نگاه نمایشی برخی افراد افزود: «از سوی دیگر، با پدیدهای مواجهیم که برخی افراد صرفاً هنگام افتتاحیهها و مقابل دوربینها ظاهر میشوند؛ کسانی که هیچ نقشی در شکلگیری رویداد ندارند اما ادعا میکنند فعال فرهنگی یا هنرمند هستند. ما صراحتاً معتقدیم بهرهبرداری از تلاشهای دیگران برای خودنمایی نه تنها غیرحرفهایست، بلکه به جامعه هنری خوزستان هیچ سودی نمیرساند.»
او در پایان ضمن قدردانی از همراهان واقعی پروژه گفت: «نخست باید از فاطمه کرمی سپاس فراوان داشتهباشم که وی افزون بر جایگاه موثر در آمادهسازی آثار و بعد فنی کار، قطعا اگر پشتکار ،کمک و هماندیشی وی در مراحل دیگر نبود، این نمایشگاه به سرانجام نمیرسید. همچنین از سعید کیوانی تشکر ویژه می کنم که بدون هیچگونه چشمداشت، ما را در فرآیند برگزاری این نمایشگاه به خصوص با معرفی یک پشتیبان مالی برای چاپ پوسترها و تبلیغات یاری کرد. جا دارد از تیرداد لیموچی نیز سپاسگزاری کنم. همچنین سایر افراد دلسوز که با وجود بیتوجهی نهادهای رسمی، در کنار این رویداد فرهنگی ایستادند و نشان دادند که فرهنگ، با همدلی مردمی زنده میماند، نه با شعارهای نمایشی.»
فاطمه کرمی سلیمانیزاده، مدرس طراحی و نقاشی نیز در ادامه در گفت گو با کارمیهن خاطر نشان کرد: من متولد ۱۲ فروردین ۱۳۶۴ هستم و حدود ۲۳ سال در زمینه طراحی و نقاشی به ویژه آموزش هنر در گروههای سنی مختلف فعالیت داشتهام. در طول این سالها، در مدارس، آموزشگاههای آزاد هنری و همچنین مؤسسات قرآنی تدریس کردهام و از طریق آموزش تلاش کردهام هنر را به بسترهای مختلف فرهنگی و اجتماعی پیوند بزنم.
او در خصوص چگونگی شکل گیری نمایشگاه «مرز پر گهر» و اهداف این برنامه تصریح کرد: این نمایشگاه به دعوت انجمن تاریانا خوزستان و با همکاری نگارخانه پونه شکل گرفت. هدف اصلی ما ارجگذاری به میراث فرهنگی ایران و هدایت نسل جدید، بهخصوص نوجوانان، به سوی موضوعات بومی، ملی و تاریخی است. تلاش کردیم فضای تعامل میان هنر و هویت ایرانی را فراهم کنیم تا هنرمندان جوان در این مسیر رشد و تأمل داشته باشند.
او افزود: در این نمایشگاه ۵۰ اثر در سبک واقعگرایانه به نمایش گذاشته میشود؛ با تنوع زیادی در شیوههای اجرایی مثل سیاهقلم، مدادرنگی، رنگ روغن، پاستل و راپید. مجموعاً ۴۵ نفر در این رویداد مشارکت دارند. من به همراه سه نفر از همکارانم بخشی از آثار را ارائه کردهایم و بخش اصلی توسط هنرآموزانم از گروههای سنی ۱۱ تا ۴۶ سال خلق شدهاند. این تنوع سنی خودش جلوهای از گسترش تجربه هنری در ردههای مختلف اجتماعی است.
کرمی با اشاره به چالشهایی که در روند آمادهسازی نمایشگاه با آن مواجه بودند، تصریح کرد: واقعیت این است که آمادهسازی چنین نمایشگاهی آسان نبود. زحمات زیادی کشیده شد ولی متأسفانه هیچیک از نهادهای فرهنگی دولتی در مسیر اجرای پروژه همکاری نکردند. تمام مراحل از تولید آثار تا تبلیغات و اطلاعرسانی، با تکیه بر توان فردی و گروهی صورت گرفت. حتی برای تأمین امکانات اولیه مثل تهویه سالن با مشکل روبهرو بودیم و هیچ رسیدگیای صورت نگرفت.
او در پایان گفت: از همه کسانی که بیچشمداشت در کنار ما بودند از جمله: حسن عالیپور، مؤسس آموزشگاه شکور، اشکان زارعی، دبیر کارگروه تاریخ انجمن تاریانا، که بدون همراهی فکری وی بسیاری از مراحل دشوارتر میشد، سعید کیوانی، که همیشه در انجام کارهای فرهنگی در کنار من بوده است، رویا نوراییپور، مدیر دبستان امید ایران و همسرم سید جمالالدین موسوی شفیع که با مهربانی و حمایت مالی، در تمام مراحل کنارم بود و همچنین مدیر نگارخانه پونه و همه هنرآموزانی که با عشق و خلاقیت در خلق آثار مشارکت کردند، قدردانی می کنم.
نمایشگاه «مرز پر گهر» حاصل تلاش مستقل گروهی از هنرمندان اهوازیست که در غیاب حمایت نهادی، با تکیه بر انگیزه فردی و همدلی جمعی، برای معرفی و بازآفرینی میراث فرهنگی ایران دست به آفرینش زدهاند. گفتوگو با فاطمه کرمی و اشکان زارعی نشان میدهد که هنر در خوزستان، با وجود اینکه دشواریهای زیرساختی و بیتوجهی برخی نهادها، همچنان زنده، مؤثر و متعهد باقی مانده است.
این رویداد نهتنها فرصتی برای نمایش آثار هنری، بلکه بستریست برای تأمل در ارزشهای تاریخی و فرهنگی ایرانزمین. نمایشگاهی که با بودجه شخصی و حمایتهای مردمی، از هیچ آغاز شد و اکنون به نقطهای رسیده که میتواند تأثیرگذاری قابل توجهی در فضای فرهنگی استان داشته باشد.
این نمایشگاه از روز چهارشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۴، ساعت ۱۹ در نگارخانه پونه اهواز آغاز به کار می کتد و تا ۲۰ تیر ادامه خواهد داشت. علاقهمندان میتوانند هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۲ از آثار به نمایش درآمده بازدید کنند. نگارخانه پونه در اهواز، کیانپارس، خیابان پنجم غربی، فاز ۳، پلاک ۱۴۷ واقع شده است.
















