به گزارش کارمیهن، شهرام پورعسگر در خصوص سی و ششمین جشنواره تئاتر استان خوزستان اظهار کرد: در این دوره از جشنواره استانی نمایش “وقتی که خواب ها بیدار می شوند” را به نویسندگی و کارگردانی مشترک با علی عباسیه به روی صحنه بردیم. جشنواره استانی فرصتی برای تجربه های تازه محسوب می شود چرا که هرسال گروه های مختلف جدیدترین آثار و تجربه های خود را در جشنواره ها به اجرا در می آورند و حضور در این جشنواره ها، نوعی تبادل تجربه بین شهرهای مختلف استان است.
این هنرمند خوزستانی اظهار کرد: از دیگر سو خروجی این جشنواره حضور آثار برگزیده در جشنواره بین المللی فجر که ویترین تئاتر ایران محسوب می شود؛ است. هدف ما هم مثل سایر گروه ها این است که آثار خود را سطح کشور به اشتراک بگذاریم و در آنجا نیز با هنرمندان سایر شهرهای کشور تبادل تجربه کنیم.
کارگردان نمایش “وقتی خواب ها بیدار می شوند” در خصوص برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر خوزستان تصریح کرد: جشنواره امسال با شرایط خاصی در دوره بازبینی شروع شد و داوران آثار را به صورت مشروط اعلام کردند اما دلایل این شروط را بیان نکردند. این وضعیت در تئاتر تازگی دارد چراکه عرف تئاتر این نیست. عرف تئاتر این است که معمولا در دوره بازبینی آثار با کاستی هایی رو به رو هستند و این امر طبیعی است. هرچند در حال حاضر جای گلایه نیست و حال ما به واسطه حضور در این فضا بسیار خوب است. چراکه هنرمندان استان را می بینیم و به گفتگو و تبادل تجربه می پردازیم.
پور عسگر ادامه داد: علی رغم کاستی های موجود،برگزاری جشنواره تا اینجای کار خوب بوده و مشکلات مالی و اقتصادی همواره مساله اصلی تئاتر و ضعف اصلی جشنواره ها بوده است این جشنواره هم مستثنی نیست.
این هنرمند خوزستانی در خصوص تاثیر برگزاری جشنواره های استانی بر هنرمندان اظهار کرد: در جشنواره فرصتی پیش می آید که پدیده های جدید تئاتر و تجربه های جدید ارائه شوند. در این دوره هم ترکیبی از هنرمندان جوان و پیشکسوتان در کنار هم هستند و فرصت خوبی برای جوانان است که هم خود را معرفی کنند و هم تجربه کسب کنند.
این کارگردان آبادانی ادامه داد: در شهر آبادان، ما در سالن بخش خصوصی تمرین می کنیم و اداره ارشاد آبادان تنها نظارت می کند و پروانه نمایش می دهد. ما تمام هزینه ها را شخصا پرداخت می کنیم. لازم است که انجمن نمایش استان و آبادان و هم اداره ارشاد آبادان توجه ویژه تری به تئاتر داشته باشند. مشکل امروز تئاتر شرایط اقتصادی، سالن تمرین و بودجه لازم برای شرکت در جشنواره ها است.
او ادامه داد: تئاتر آبادان طی چند سال گذشته به دلیل اینکه زیر نظر اداره ارشاد منطقه آزاد اروند فعالیت می کرد؛ از تئاتر استان خوزستان جدا شده بود. همین مساله باعث شد علی رغم نمایش های خوبی که در جشنواره های منطقه ای داشتیم اما در سطح استان دیده نشد و در این جشنواره مانند غریبه هایی هستیم که به خانه برگشته ایم.
پور عسگر گفت: توقع ما از مسئولین این است که توجه ویژه ای به آبادان داشته باشند و این شرایط را در نظر بگیرند که آبادان طی سالیان گذشته از هنرمندان استان جدا بوده اند.
آبادان طی دوره های گذشته همواره در سطح کشور نمایندگانی در جشنواره های منطقه ای و فجر داشته است و یکی از پایگاه های تئاتر استان خوزستان محسوب می شود. امیدوارم دوباره به شرایط قبلی خود بازگردد.
















