به گزارش کارمیهن، در خوزستان، جادهها تنها عامل تصادفات نیستند؛ مشکلات رانندگان و وضعیت خودروها هم نقش پررنگی در آمار فزاینده تصادفات ایفا میکنند؛ خودروهایی که استانداردهای ایمنی را رعایت نمیکنند، رانندگانی که قوانین را نادیده میگیرند، جادههایی که آماده پذیرش تعداد زیادی خودرو نیستند و وجود جاده های ۲طرفه در استان، همه دست به دست هم دادهاند تا تصادفات جادهای به یک معضل جدی تبدیل شود.
در این میان، پویش «نه به تصادف» فرصتی است برای بازنگری در وضعیت موجود و تغییر رویکردها است.
اما مشکل فقط به رفتار رانندگان محدود نمیشود؛ گرانی قطعات خودرو و تعمیرات، عدم استاندارد بودن خودروها بهویژه در مناطق روستایی و حاشیهای استان، بسیار نگرانکننده است. خودروهایی که به دلایل مختلف از جمله کهنگی، عدم نگهداری صحیح یا نقص در سیستمهای ایمنی، قابلیتهای کافی برای مقابله با خطرات جادهای را ندارند.
ترمزهای فرسوده، لاستیکهای کهنه، سیستم تعلیق ضعیف و چراغهای معیوب تنها بخشی از مشکلاتی هستند که برخی از خودروها با آن مواجهاند. این مشکلات نه تنها رانندگی را خطرناک میکند، بلکه شانس بازماندن از تصادفات شدید را کاهش میدهد.
شرایط جوی نیز بهویژه در فصلهای بارانی یا مهآلود، شرایط سختی را برای رانندگان بهوجود میآورد؛ رانندگانی که خودروهایشان فاقد امکانات مناسب مانند برفپاککنهای سالم، چراغهای مناسب یا حتی ترمزهای مؤثر هستند، در مواجهه با چنین شرایطی بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
علاوه بر این، وضعیت روشنایی جادهها بهویژه در مناطق کوهستانی و برونشهری مناسب نیست؛ خرابی روکش راهها در برخی از نقاط به دلیل تردد بالای خودروهای سنگین و گرمای بیش از حد خوزستان، مشکلات دیگری هستند که تشدیدکننده خطرات در سفرهای جادهای استان به حساب میآیند.
نگاه دولت چهاردم به وضعیت راههای خوزستان: چالشها و برنامهها
استان خوزستان با ۱۸ هزار و ۵۵۸ کیلومتر راه، یکی از استانهای مهم و استراتژیک کشور در حوزه حملونقل محسوب میشود؛ از این میزان، ۱۲ هزار و ۴۲۲ کیلومتر را راههای روستایی تشکیل میدهند که نقش مهمی در ارتباط بین مناطق مختلف استان دارند.
خوزستان، با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص خود، همواره با مشکلات متعددی در حوزه حملونقل و وضعیت راهها روبهرو بوده است؛ از جادههای برونشهری تا مسیرهای درونشهری، زیرساختهای حملونقل در این استان نیازمند توجه ویژه و اقدامات جدی است.
همچنین بسیاری از راههای روستایی آسفالت نامناسبی دارند، و در برخی نقاط خاکی و ناایمن هستند، که تردد را دشوار و پرخطر میکند؛ علاوه بر راههای روستایی، محورهای مواصلاتی بینشهری خوزستان نیز به دلیل حجم بالای تردد خودروهای شخصی و سنگین، نیازمند نگهداری و توسعه مستمر هستند؛ مسیرهایی مانند اهواز – اندیمشک، اهواز – آبادان و اهواز – ماهشهر از پرترددترین و در عین حال حادثهخیزترین مسیرهای استان هستند که به توجه ویژه نیاز دارند.
در این راستا، دولت چهاردهم با درک اهمیت این موضوع و با هدف ارتقاء ایمنی جادهها و کاهش تصادفات جادهای، برنامههایی را برای بهبود وضعیت راهها در استان خوزستان در دستور کار قرار داده است.
با اولین سفر رییس جمهور و اعضاء دولت به خوزستان؛ ۳۰ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال پروژه راهداری در نقاط مختلف استان به بهرهبرداری رسید، که این میزان طرح ها با توجه به وسعت و تردد راه ها نیاز به افزایش بیشتری دارد.
















