به گزارش کارمیهن، ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، روز یکشنبه ۱۲ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، بر ضرورت تبدیل آموزش و پرورش به یک دغدغه عمومی تأکید کرد و افزود: رسانهها نقش کلیدی در پیشبرد این هدف دارند و میتوانند با بازتاب درست مسائل، به حل مشکلات کمک کنند.
وی آرامش را نخستین شرط تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: هر اقدام مؤثری نیازمند تفکر و تعقل است، و این دو در فضای بدون تنش و آرام محقق میشوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به چالشهای این حوزه، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی یکی از معضلات اصلی استان است که به دلیل نقلوانتقالات و افزایش جمعیت دانشآموزی ایجاد شده؛ اما تلاش میشود با برنامهریزی و راهکارهای مشخص، این کمبودها جبران شود.
به گفته وی، علاوه بر کمبود معلم، کمبود نیروی کیفیتبخش مانند معاونان آموزشی، فناوری، پرورشی، مشاور، مراقب سلامت و مربی ورزشی نیز محسوس است، بهگونهای که تنها ۲۰ درصد مدارس این نیروها را در اختیار دارند.
علیفر با بیان اینکه “فضا” یکی دیگر از مشکلات زیرساختی خوزستان است، افزود: سرانه فضای آموزشی در اهواز تنها ۳.۱۶ متر مربع است؛ در حالی که در استانهایی مثل یزد، ۸۵ درصد مدارس تکشیفته هستند اما در خوزستان این عدد تنها ۲۸ درصد است.
وی مناطق اهواز، کارون، حمیدیه، باوی، ماهشهر، خرمشهر و آبادان را مناطق قرمز در سرانه آموزشی معرفی کرد و گفت: بسیاری از کلاسها با تراکم بالای ۴۵ تا ۵۰ دانشآموز برگزار میشوند.
در بخش تجهیزات نیز نوسازی مدارس توسط سازمان مربوطه انجام میشود و آموزش و پرورش به عنوان بهرهبردار از آن استفاده میکند.
وی تاکید کرد: هیچ مدیری ادعا ندارد که میتواند در کوتاهمدت همه شاخصها را ارتقاء دهد، اما افزایش معدل دانشآموزان از ۹.۰۲ به ۹.۳۲ نشان میدهد که در مسیر پیشرفت هستیم.
علیفر نقش مدیران مدارس را بسیار مهم دانست و افزود: مدیران باید با رویکردی انعطافپذیر، شنوا و خلاق به دنبال ساختن فرصت از دل محدودیتها باشند.
وی به ۱۵ اولویت تحولی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: مدارس دولتی نیاز به تقویت نیروی انسانی دارند و توزیع عادلانه معلمان متخصص در دستور کار است. همچنین طرحهایی چون “توانمندسازی معلمان” و “طرح حامی” برای حمایت تحصیلی از دانشآموزان در حال اجراست.
وی نوآوری در آموزش را از اهداف جدی آموزش و پرورش خوزستان دانست و گفت: جشنواره تولید محتوای آموزشی برای نخستینبار در کشور، در خوزستان اجرا میشود و در آن از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی بهرهگیری خواهد شد.
وی از صدور کارنامه عملکردی برای هر مدرسه در سال جاری خبر داد و گفت: این کارنامهها کمک میکنند تا مدیران براساس دادههای واقعی برنامهریزی کنند.
در بخش فنیوحرفهای نیز با وجود اقدامات خوب، مشکلاتی در زمینه کیفیت آموزش و تجهیزات وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: در حوزه انسداد مبادی بیسوادی و تقویت مهارتهای اجتماعی اقدامات جدی در حال انجام است. آموزش مهارتهای زندگی، راهی مؤثر برای کاهش آسیبهای اجتماعی است.
به گفته وی، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید رئیسجمهور، مدرسه در خوزستان در اولویت قرار گرفته است و ۶۵۰ پروژه در سه سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
همچنین پروژههای مشارکتی با بنیاد برکت و شرکتهای غیردولتی در قالب مسئولیت اجتماعی در حال انجام است که ۱۷ پروژه از آنها تا آبانماه تحویل داده میشود.
وی به نقش مؤثر بانوان نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستینبار، یک زن بهعنوان مدیر آموزش و پرورش خرمشهر منصوب شد و قرار است ۱۰ درصد روسا از بین بانوان انتخاب شوند. هر جا به بانوان اعتماد شده، نتیجه خوبی حاصل شده است.
علیفر در پایان بر لزوم توانمندسازی نیروی انسانی، تقویت شوراهای آموزشی و ارتقاء سطح مدارس غیردولتی تأکید کرد و گفت: مدارس غیردولتی موظف به داشتن مشاور و مربی تربیتی هستند و اگر سطح کیفی آنها ارتقاء نیابد، مجوز شهریه آنها بازنگری میشود.
















